Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Gmina Stepnica

Zameldowanie cudzoziemca na pobyt czasowy

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

1. Wypełniony i podpisany formularz „ZGŁOSZENIE POBYTU CZASOWEGO (odrębny dla każdej osoby meldującej się, również dla dziecka) – patrz uwagi pkt 3. Formularz w formie dokumentu elektronicznego – patrz uwagi pkt 8.
2. Do wglądu:
- tytuł prawny do lokalu – np. umowa cywilno – prawna, wypis z księgi wieczystej lub akt notarialny, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu, decyzja o przydziale lokalu, umowa najmu, w przypadku dziedziczenia - dodatkowo prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku – oryginały dokumentów,
W przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika dodatkowo:
• pisemne pełnomocnictwo do zameldowania,
• dowód osobisty pełnomocnika lub paszport,
• odpowiednie dla cudzoziemca dokumenty wymienione w pkt 3 (oryginał lub poświadczona kopia dokumentu przez notariusza lub konsula).
3. Inne dokumenty:
a) cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia:
- ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo,
b) członek rodziny cudzoziemca, o którym mowa w pkt a, niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia:
- ważny dokument podróży oraz ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej lub ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej, a gdy brak takiej możliwości – przedstawia inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej,
c) cudzoziemiec niewymieniony w pkt a i b przedstawia:
- wizę wraz z ważnym dokumentem podróży,
lub
- ważny dokument podróży oraz z jeden z wymienionych dokumentów:
• karta pobytu,
• dokument „zgoda na pobyt tolerowany”,
• decyzja o udzieleniu zezwolenia na pobyt stały,
• decyzja o udzieleniu zezwolenia na pobyt czasowy,
• decyzja o udzieleniu zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej,
• decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej,
• decyzja o udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej,
• decyzja o udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pobyt ze względów humanitarnych,
• decyzja o udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pobyt tolerowany,
lub
- ważny dokument podróży w przypadku gdy wjazd cudzoziemca nastąpił na podstawie umowy przewidującej zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania wizy albo cudzoziemiec przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 2 lub art. 206 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2016 r., poz. 1990 ze zm.)
lub na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej,
lub
- tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca.

Zgłoszenie pobytu czasowego 2018

Klauzula informacyjna ewidencja ludności


Komórka organizacyjna

Ewidencja ludności i dowody osobiste.


Opłaty

Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy – 17,00 zł.
Płatność gotówką w kasie Banku, lub przelewem na numer rachunku bankowego Urzędu Miasta i Gminy Stepnica dla opłaty skarbowej w Bank PKO BP SA 70 1020 4812 0000 0502 0044 7870.
Do wniosku o wydanie zaświadczenia należy dołączyć dowód wpłaty.


Termin i sposób realizacji

Od ręki. Organ dokonujący zameldowania na pobyt czasowy wydaje osobie, na jej wniosek zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy.


Podstawa prawna

Podstawa prawna: art. 40, art. 41, art. 42 ust. 2, art. 43 ust. 3, ust. 4 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2019 r., poz. 1397), Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U. z 2017 r., poz. 2411), część II załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1827 ze zm.).


Tryb odwoławczy

Nie przysługuje.


Dodatkowe informacje, uwagi

1. Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej oraz członek rodziny takiego cudzoziemca nie będący obywatelem ww. państw, przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Obowiązek meldunkowy powstaje w przypadku przebywania w tym miejscu ponad 3 miesiące.

2. Cudzoziemiec inny niż wskazany powyżej przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu czasowego najpóźniej czwartego dnia, licząc od dnia przybycia do tego miejsca, chyba że jego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 30 dni.

3. Osoba meldująca się ma obowiązek uzyskać na formularzu "ZGŁOSZENIE POBYTU CZASOWEGO potwierdzenie faktu zamieszkiwania dokonane przez osobę posiadającą tytuł prawny do lokalu w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia. Osoba dokonująca zameldowania, której przysługuje tytuł prawny do lokalu sama dokonuje potwierdzenia faktu swojego pobytu w danym lokalu.
W przypadku braku możliwości uzyskania ww. potwierdzenia, zameldowanie następuje w formie decyzji administracyjnej po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego mającego na celu potwierdzenie faktu zamieszkania we wskazanym w formularzu lokalu.

4. Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.

5. Zameldowania się w miejscu pobytu czasowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz.256 ) po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu.

6. Okres czasowego pobytu cudzoziemca nie może przekroczyć okresu, w którym jest on uprawniony do legalnego przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z dokumentem potwierdzającym jego prawo pobytu.

7. W przypadku, gdy osoba posiada umowę cywilną-prawną zawartą z właścicielem lokalu na czas określony, może sama dokonać zameldowania na pobyt czasowy do dnia obowiązywania umowy, jednak data ta nie może przekroczyć okresu, o którym mowa w pkt 6.

8. Formularz w formie dokumentu elektronicznego może być złożony przez obywatela Unii Europejskiej i państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej posiadającego numer PESEL. Do formularza składanego w formie dokumentu elektronicznego wnioskodawca jest zobowiązany dołączyć dokument elektroniczny potwierdzający jego tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu, a obywatel nieposiadający tytułu prawnego do lokalu dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu potwierdzające pobyt w lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów. Formularz w formie dokumentu elektronicznego może być złożony również przez pełnomocnika posiadającego numer PESEL, który dołącza dodatkowo pełnomocnictwo. Przy procedurze elektronicznej wymagany jest profil zaufany.